Atenció telefònica: + 376 885 005 // +147

Impostos i taxes

  • IRPF
  • IGI

  • Base de tributació. Integració i compensació de rendes. Base de liquidació

    He tingut una pèrdua de capital com a conseqüència de la venda d’unes accions que vaig comprar fa cinc anys i que representen la majoria del capital en una societat. Puc compensar aquesta pèrdua amb els rendiments de treball percebuts?

    No, perquè són bases de tributació diferents. Només es pot compensar amb rendes del capital mobiliari o guanys de capital. No obstant això, el saldo negatiu de la base de tributació de l’estalvi es podrà compensar amb bases positives d’aquesta mateixa base durant els 10 anys següents.

    link Art. 10.2.c en relació amb l’article 32- Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques.

    Tinc bases de tributació negatives pendents de compensació de l’impost sobre la renda de les activitats econòmiques. Les puc compensar en l’impost sobre la renda de les persones físiques?

    Sí, es poden compensar de la base de tributació general positiva de l’impost sobre la renda de les persones físiques resultant durant els deu períodes impositius següents a l’any en què es va generar la base de tributació negativa de l’impost sobre la renda de les activitats econòmiques.

    link Disposició transitòria primera i article 31 - Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques.

  • Reduccions personals i familiars

    Quines deduccions puc obtenir en funció de la meva situació personal?

    Sobre la base de tributació s’apliquen les reduccions següents:

    • 750 € per cada descendent menor de 25 anys o ascendent major de 65 anys, que convisqui o depengui de vós i que no obtingui rendes anuals superiors a 12.000 €.

    • El 25% de la despesa anual de la hipoteca del vostre habitatge habitual, amb un màxim de 1.000 €.

    • Els plans de pensions, amb un màxim de 5.000 € o del 30% de la suma dels rendiments nets del treball i de les activitats econòmiques.

    • La pensió compensatòria a favor del cònjuge i les anualitats per aliments, satisfetes ambdós d’acord amb la legislació civil o en compliment d’una resolució judicial o en execució d’un conveni regulador homologat judicialment o protocol·litzat notarialment.

    link Arts. 35, 36, 38 i 39 - Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques

    La reducció en la base de tributació pel meu fill menor de 25 anys, ens la podem aplicar el meu marit i jo? En cas negatiu, qui se l’aplica?

    Els dos cònjuges no es poden aplicar la totalitat de la reducció pel fill. L’import de la reducció es prorrateja entre ells a parts iguals, és a dir, la meitat cada cònjuge.

    link Art. 35.3- Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques.

    Sóc un treballador cotitzant a la CASS, i el meu sou anual brut no supera els 24.000 euros. Haig de fer alguna cosa?

    Si la vostra renda bruta anual no supera els 24.000 euros, com que esteu per sota del mínim exempt, no esteu subjectes a retenció de l’IRPF i per, tant, no heu de fer absolutament res.

    link Art. 35.1- Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques.

    El nostre fill menor de 25 anys estudia a Barcelona. Ens el podem deduir?

    Si el vostre fill menor de 25 anys conviu o depèn (econòmicament) de vosaltres i no obté rendes anuals superior a 12.000 euros, es pot reduir de la base de tributació la quantitat de 750 euros, que es prorrateja a parts iguals entre els cònjuges.

    link Art. 35.2.a - Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques.

    Hem tingut un fill l’1 de juny, hem de prorratejar per dies la reducció per descendent de 750 euros?

    No, per a l’aplicació del mínim familiar es tenen en compte les circumstàncies personals i familiars amb data 31 de desembre. Per tant, l’import de la reducció (750 euros) es prorrateja a parts iguals, és a dir, la meitat cada cònjuge.

    link Art. 36.2- Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques.

  • Reducció mínim exempt de les rendes de l'estalvi

    He obtingut interessos bancaris per un import de 1.800 euros. L’aplicació de la reducció per mínim exempt de 3.000 euros em generarà una base de l’estalvi negativa de 1.200 euros?

    No, perquè l’aplicació de la reducció de 3.000 euros en concepte de mínim exempt de la base de l’estalvi només minora el saldo positiu, i no causa per si sola un resultat negatiu de la base de tributació de l’estalvi.

    link Art. 37 i 34 - Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques.

  • Reducció per inversió en habitatge habitual

    La meva parella i jo som propietaris per meitats del pis on vivim, pel qual paguem una hipoteca. Quina quantitat ens podem deduir cada un?

    Us heu de prorratejar a parts iguals un import equivalent al 25 per cent de les quantitats satisfetes en el període impositiu per a l’adquisició de l’immoble que constitueixi o hagi de constituir el vostre habitatge habitual, incloent-hi les despeses originades per l’adquisició a càrrec de l’adquirent i, en cas de finançament per tercers, l’amortització, els interessos i les restants despeses associades al préstec. La quantia màxima de la reducció es de 1.000 euros per cada obligat tributari.

    link Art. 38.1 - Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques.

    El mes de març del 2015 tinc previst comprar un immoble que serà el meu habitatge habitual. A l’hora de calcular l’import de la reducció per la inversió per l’adquisició de l’habitatge habitual, tinc en compte els 600 euros que es preveu pagar a la notaria per realitzar l’escriptura?

    Sí, perquè és una despesa originada per l’adquisició de l’habitatge habitual a càrrec de l’adquirent i serà satisfeta durant el període impositiu. Per tant, aquesta despesa forma part de la base de la reducció sobre la qual es pot aplicar el 25 per cent.

    link Art. 38.1 - Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques.

    La meva parella i jo som propietaris d’un pis que tenim llogat a una tercera persona, pel qual paguem una hipoteca. Podem aplicar la reducció per inversió en habitatge habitual?

    No, perquè s’inclou dins el concepte d’habitatge el bé immoble que constitueix l’habitatge habitual i permanent de l’obligat tributari.

    link Art. 38.3 - Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques.

  • Període impositiu, meritació i imputació temporal de rendes

    L’empresa per a la qual treballo no em va pagar les tres últimes nòmines de l’any anterior. Malgrat que no les he cobrat, les haig de declarar, o les declararé quant les cobri?

    Si bé la norma general estableix que les rendes s’imputen quan resultin exigibles, quan per circumstàncies justificades no imputables a l’obligat tributari els rendiments del treball es percebin en períodes impositius diferents dels períodes en què són exigibles, aquestes rendes s’han d’incloure en la declaració de l’exercici en què es percebin.

    link Art. 42.2.b - Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques.

  • Tipus de gravamen, quota de tributació, quota de liquidació, bonificació per obtenció de rendes del treball, d'activitats econòmiques o del capital mobiliari

    Com a conseqüència d’aplicar-me les deduccions sobre la quota de tributació que em corresponen, la quota de liquidació és negativa. Tinc dret a beneficiar-me d’aquest resultat?

    En aquesta declaració no, perquè la quota de liquidació no pot ser mai negativa com a conseqüència de l’aplicació de la bonificació i les deduccions previstes en la Llei. Com a mínim, es consigna “0”, sense perjudici que els saldos vius de determinades deduccions que no s’hagin pogut aplicar per insuficiència de quota es puguin deduir de la quota de tributació en els tres exercicis següents.

    link Art. 45.2, 47.2, 48.3 i 49 c - Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques.

  • Deduccions per eliminar la doble imposició, deducció per creació de llocs de treball i per inversions

    Si no puc aplicar la deducció per doble imposició interna pels impostos comunals satisfets, perdo aquest dret?

    No, el saldo viu d’aquesta deducció que no s’hagi pogut aplicar per falta de quota, disposa dels tres exercicis següents per poder deduir-lo de la quota de tributació.

    link Art. 47.2 - Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques.

    He percebut dividends i altres rendes de capital mobiliari procedents de països diferents. A l’hora d’aplicar la deducció per eliminar la doble imposició internacional, la deducció es calcula de forma separada per cada país o es calcula de forma conjunta?

    La deducció s’ha de calcular de forma conjunta per a totes les rendes obtingudes a l’estranger.

    link Art. 48.3 - Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques.

    Tinc quantitats pendents de deducció per insuficiència de quota de l’impost sobre les activitats econòmiques. Les puc aplicar en l’impost sobre la renda de les persones físiques?

    Els obligats tributaris que a l’inici de l’any 2015 tinguin deduccions pendents d’aplicació d’acord amb el que preveu la Llei 96/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre la renda de les activitats econòmiques, les poden deduir de la quota de tributació de l’impost sobre la renda de les persones físiques dels tres exercicis posteriors.

    link Disposició transitòria segona - Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques.

  • Regles generals dels pagaments a compte. Quota diferencial

    Cal aplicar retenció sobre la renda del treball pel sou que pago al servei domèstic de la casa?

    Les persones físiques que no realitzen activitats econòmiques no estan obligades a practicar retenció o ingrés a compte en concepte de pagament a compte de l’IRPF quan satisfacin rendes del treball. Així, doncs, les quantitats pagades al servei domèstic de la llar no estan subjectes a retenció a compte de l’IRPF.

    link Art. 50, 2 i 3 - Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques.

    Estan obligades a practicar retenció o ingrés a compte de l’IRPF les comunitats de propietaris?

    Les comunitats de propietaris només estaran obligades a practicar retenció o ingrés a compte de l’IRPF quan satisfacin o abonin rendes gravades per aquest impost. Per exemple, en relació amb el personal que tinguin contractat, quan les normes aplicables determinin un percentatge de retenció superior a zero a les rendes que s’han de satisfer a l’obligat tributari.

    link Art. 50.2 - Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques.

    Si l’import de les retencions o els pagaments fraccionats determinen a la declaració de l’IRPF una quota diferencial negativa, quin termini té l’Administració per retornar l’excés?

    Si la quota diferencial resultant de la declaració resulta negativa, el ministeri encarregat de les finances, si escau, ha de practicar la liquidació provisional dins els tres mesos següents computats des del moment en què s’hagi presentat la declaració. Si no es practica liquidació provisional en aquest termini, s’ha de tornar d’ofici aquesta quota, sense perjudici de la pràctica de les ulteriors liquidacions que escaiguin. Si transcorre l’esmentat termini de tres mesos sense que s’hagi ordenat la devolució per causa imputable al ministeri, s’ha d’aplicar a la quantitat pendent de devolució l’interès legal.

    link Arts. 52 i 58 - Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques.

  • Retencions i ingressos a compte sobre les rendes del treball

    El percentatge de retenció o ingrés a compte sobre les rendes del treball proposat per la CASS corresponent al període impositiu 2015 és aplicable durant tot l’any?

    És aplicable durant l’any 2015 excepte que el pagador de les rendes sol•liciti al ministeri encarregat de les finances, durant el primer trimestre de l’any, la modificació d’aquest percentatge, tenint en compte l’import de les rendes del treball satisfetes durant l’any 2014, o bé que l’obligat tributari presenti en qualsevol moment de l’any al ministeri una comunicació que reflecteixi informació personal o econòmica rellevant per a la determinació del percentatge indicant, així mateix, l’import de les retribucions, tant fixes com variables, que preveu rebre del pagador durant l’any 2015. El ministeri comunicarà el nou percentatge al pagador de les rendes no més tard del dia 15 del mes posterior a la finalització del trimestre en el qual ha rebut la comunicació.

    link Disposició addicional primera, apartat 2 – Decret del 23 de juliol del 2014 pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 5/2014 de l’IRPF.

    Quina incidència tenen les retribucions del treball variables en el càlcul del percentatge de retenció o ingrés a compte de l’IRPF?

    En cas que l’obligat tributari rebi una retribució de caràcter variable, així com qualsevol altre tipus de complement l’import del qual no sigui fix, la base per determinar el tipus de retenció i ingrés a compte inclourà, com a mínim, aquestes retribucions corresponents al període impositiu immediatament anterior, excepte que l’obligat tributari pugui acreditar de manera objectiva un import diferent. En cas que l’obligat tributari no hagi disposat d’una retribució variable l’any immediatament anterior al període impositiu en curs, el percentatge de retenció i ingrés a compte es determinarà segons una estimació realitzada pel pagador de les rendes.

    link Art. 51.3 - Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques.

    En el cas que es produeixin variacions en l’import de les rendes del treball a satisfer a l’empleat, o bé modificació de les dades personals i econòmiques de l’obligat tributari, quan s’aplica el nou percentatge de retenció?

    La regularització del percentatge de retenció o ingrés a compte sobre les rendes del treball sotmeses a l’obligació de cotització a través de la Caixa Andorrana de Seguretat Social s’aplicarà trimestralment.

    link Art. 10.3 i 11.c – Decret del 23 de juliol del 2014 pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 5/2014 de l’IRPF.

    Si l’import retingut o ingressat compte de l’IRPF ha estat excessiu o insuficient perquè les rendes del treball percebudes han resultat diferents de les previstes o cobrades l’any anterior, s’ha de regularitzar la diferència?

    A la finalització del període impositiu, el ministeri encarregat de les finances porta a terme una regularització extraordinària de les retencions i dels ingressos a compte practicats sobre les rendes del treball satisfetes als obligats tributaris. A aquest efecte, el ministeri calcula, per cada obligat tributari, l’import de les retencions i ingressos a compte corresponents a la totalitat de les rendes del treball obtingudes per ells durant el període impositiu i emet la corresponent proposta de liquidació parcial, adreçada a l’obligat tributari, per la diferència, positiva o negativa, entre les retencions i ingressos a compte efectivament practicats durant el període impositiu i els resultants del nou càlcul.

    link Art. 21 – Decret del 23 de juliol del 2014 pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 5/2014 de l’IRPF.

    Tinc l’obligació d’informar el meu patró de les meves dades personals?

    Si la renda del treball obtinguda està sotmesa a l’obligació de cotització de la CASS, no teniu cap obligació d’informar el vostre patró de les vostres dades personals, perquè les podreu comunicar a l’Administració tributària.

    link Art. 51.4 - Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques

    link Art. 13 - Decret del 23 de juliol del 2014 pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 5/2014.

    Estic de baixa des de fa uns mesos. Haig de fer algun tràmit especial?

    No heu de fer res, perquè quan l’obligat tributari que obté rendes del treball passa a una situació de baixa laboral temporal, el percentatge de retenció aplicable sobre les rendes que, en concepte de prestació econòmica per incapacitat temporal, rebi a partir d’aquest moment, serà el mateix que el percentatge que resultava aplicable sobre les rendes que rebia abans de començar la situació de baixa.

    link Art. 9.6 – Decret del 23 de juliol del 2014 pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 5/2014 de l’IRPF.

  • Retencions i ingressos a compte sobre les rendes del capital mobiliari

    Com ho puc fer perquè el banc no practiqui retenció sobre els interessos del compte o els comptes, atès que no superaran en cap cas els 3.000 euros?

    Podeu sol·licitar al banc, mitjançant el model oficial que s’aprovi a aquest efecte, que minori la base sobre la qual s’aplica el percentatge de retenció en l’import de la reducció prevista a la Llei de l’impost. Aquesta comunicació s’ha de produir quan, basant-se en una estimació raonable de l’import de la totalitat de les rendes del capital mobiliari que espereu obtenir durant el període impositiu, entengueu que les rendes corresponents al compte, dipòsit, actiu o contracte respecte del qual s’exerceix l’opció podran gaudir de la reducció de 3.000 euros.

    link Art. 51.4 i 37 - Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques

    link Art. 23 - Decret del 23 de juliol del 2014 pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 5/2014.

    Sóc treballador assalariat, però també he obtingut 1.000 euros anuals d’interessos d’uns diners que tinc estalviats al banc. Què he de fer perquè l’entitat no m’apliqui la retenció sobre aquests interessos quan no arribin a 3.000 euros?

    Comunicar a la persona o l’entitat pagadora que l’import dels interessos que percebeu anualment no supera l’import de 3.000 euros.

    link Art. 51.4 - Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques.

  • Pagaments fraccionats

    Voldria saber com es calcula el pagament fraccionat que haig de fer el mes de setembre com a pagament a compte de l’IRPF de la meva activitat econòmica.

    El pagament fraccionat es calcula aplicant el percentatge del 50% sobre la quota de liquidació del període impositiu immediatament anterior. No obstant això, es pot determinar l’import del pagament fraccionat aplicant un percentatge del 5 per cent sobre les rendes netes procedents d’activitats econòmiques obtingudes en el període impositiu immediatament anterior. L’exercici d’aquesta opció es fa en el moment de presentar la declaració corresponent al pagament fraccionat i no vincula per a futurs períodes impositius.

    link Art. 5 – Decret del 23 de juliol del 2014 pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 5/2014 de l’IRPF.

    Sóc titular d’una activitat econòmica. Com que l’any 2014 no existia l’IRPF, voldria saber la forma de calcular l’import del pagament fraccionat del període impositiu 2015.

    Per determinar el pagament fraccionat que s’ha d’efectuar l’any 2015 es pren la quota de liquidació o, si escau, la renda neta corresponent a l’impost sobre la renda d’activitats econòmiques en relació amb l’any 2014, que és l’últim exercici tancat abans de l’aplicació de la Llei de l’IRPF.

    link Disposició addicional tercera - Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques.

    Sóc empresari. El pagament a compte que he fet cada any durant el mes de setembre canvia ara amb l’IRPF?

    Efectivament, el pagament a compte a partir de l’entrada en vigor de l’IRPF (1 de gener del 2015), continua fent-se durant el mes setembre però la manera de calcular-lo canvia, abans era el 50% de la quota de liquidació de l’impost sobre activitats econòmiques de l’exercici anterior, i ara l’obligat tributari té dos opcions:

    1. El 50% de la quota de liquidació de l’IRPF de l’exercici anterior, i en aquest cas la quota de liquidació és possible que inclogui altres rendes que les provinents d’activitats econòmiques.

    2. L’obligat tributari, en el moment de realitzar la declaració, pot escollir l’opció de realitzar el pagament a compte corresponent al 5% de les rendes netes procedents de les activitats econòmiques obtingudes en l’exercici immediatament anterior.

    link Art. 51.8 - Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques.

    He de fer pagament a compte el primer any que començo l’activitat econòmica?

    No, perquè per calcular el pagament a compte es té en compte el 50% de la quota de liquidació de l’impost sobre la renda de les persones físiques de l’exercici anterior o bé el 5% sobre de les rendes netes procedents de les activitats econòmiques obtingudes en l’exercici immediatament anterior.

    link Art. 51.8 - Llei 5/2014, del 24 d’abril, de l’impost sobre la renda de les persones físiques.

  • Aspectes generals

    a) Meritació de les importacions

    En quin moment merita l’impost en les importacions de béns?

    En les importacions de béns, la meritació de l’impost es produeix en el moment en què té o hagués tingut lloc la meritació dels drets a la importació, d’acord amb la legislació duanera, independentment que aquestes importacions estiguin o no subjectes als drets a la importació mencionats. La meritació de l’impost és independent del moment del seu pagament.
    link Article 46 – Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte.

  • Fet generador i operacions no subjectes

    a) Fet generador

    Quin és el fet generador de l’impost?

    Estan subjectes a l’impost els lliuraments de béns i les prestacions de serveis realitzats en el territori andorrà per empresaris o professionals a títol onerós, amb caràcter habitual o ocasional, en el desenvolupament de la seva activitat econòmica, amb independència de la finalitat o dels resultats perseguits en l’activitat econòmica o en cada operació en particular.
    link Article 4 – Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte.

  • Exempcions

    a) Exportacions de béns

    He de repercutir l’IGI en una exportació de béns?

    Els lliuraments de béns expedits o transportats fora del territori andorrà estan exempts de l’impost general indirecte, i en conseqüència els obligats tributaris no han de traslladar o repercutir
    l’impost per aquestes operacions.
    link Article 14 – Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte.

  • Lloc de realització del fet generador

    a) Lliurament de mercaderia dins del territori andorrà

    Sóc un proveïdor de mercaderies establert a Andorra i he venut un palet de productes a un client també establert a Andorra. He de considerar aquest lliurament localitzat a Andorra?

    Quan els béns són expedits o transportats pel proveïdor, per l’adquirent o per un tercer, s’ha de considerar que el lliurament està localitzat en el territori en què l’expedició o el transport s’inicien.
    En aquest cas, atès que el transport s’inicia en territori andorrà, s’ha de considerar aquest lliurament localitzat a Andorra.
    link Article 42 – Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte.

    b) Prestació de servei d'empresari no establert a empresari establert

    Quan un empresari no establert a Andorra presta un servei a un empresari establert, s'ha de considerar aquesta prestació de servei localitzada a Andorra?

    Per norma general, les prestacions de serveis realitzades per un empresari no establert a Andorra a un empresari establert en aquest territori s'entenen localitzades a Andorra, excepte en els casos específics en què no s'entenen localitzades en territori andorrà i les regles especials previstes a la normativa.
    link Articles 43 i 44 – Llei 11/2012, del 21 de juny, de l'impost general indirecte.

  • Obligats tributaris

    a) Prestacions de servei

    Sóc una persona física que té pisos llogats, els quals em reporten uns ingressos anuals de 25.000 euros. No tinc cap altra activitat econòmica, i no vull ser considerat empresari o professional als efectes de l’IGI, ja que els meus ingressos són inferiors a 40.000 euros. Sóc obligat tributari de l’impost?

    Amb caràcter general, són obligats tributaris de l’impost els empresaris o els professionals que realitzin els lliuraments de béns o prestin els serveis subjectes a l’impost. Atès que no té la consideració d’empresari o professional pel que fa a l’impost general indirecte, ja que els lliuraments de béns i les prestacions de serveis realitzats no superen la xifra anual de 40.000 euros i no ha optat per ser considerat com a tal, tampoc és obligat tributari del mateix impost.
    link Articles 5.4 i 52 – Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte.

  • Base de tributació

    a) Lliurament de béns amb diferents tipus impositius

    Si efectuo el lliurament d’un lot de productes que estan subjectes a tipus de gravàmens diferents. puc aplicar un tipus de gravamen únic per tot el lot?

    No. Quan en una mateixa operació i per un preu únic es lliurin béns o es prestin serveis de diversa naturalesa, la base imposable que corresponent a cada un es determina en proporció al valor de mercat dels béns lliurats o dels serveis prestats.
    link Article 48 – Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte.

  • Deduccions i devolucions

    a) Devolució

    Sóc metge i atès que s’aplica un tipus de gravamen superreduït del 0% a l’assistència a persones físiques, efectuada per professionals de la salut amb conveni vigent amb la Caixa Andorrana de Seguretat Social, sempre que el destinatari hi estigui afiliat o en sigui beneficiari i que l’acte estigui reemborsat, en cada període de liquidació la quantia de les quotes suportades és superior a la quantia de les quotes repercutides.
    Puc demanar la devolució de l’import al meu favor en qualsevol període de liquidació?

    No. Els obligats tributaris que no han pogut efectuar les deduccions originades en un període de liquidació mitjançant el procediment previst a l’article 68 per excedir contínuament la quantia de les mateixes deduccions de les quotes meritades, tenen dret a sol·licitar la devolució de l’import existent al seu favor el 31 de desembre de cada any a la declaració liquidació corresponent a l’últim període de liquidació de l’any mencionat.
    link Article 70 – Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte.

  • Règims especials

    a) Base de tributació – Béns usats

    Sóc obligat tributari de l’IGI i em dedico a la compravenda de béns usats. M’he acollit recentment al règim especial de béns usats i voldria saber com es determina la quota de tributació corresponent a la transmissió de béns usats adquirits de persones no empresàries.

    La base de tributació de les entregues de béns a les quals s’aplica aquest règim especial està constituïda pel 10 per cent del preu de venda del bé usat que l’empresari subjecte a aquest règim hagi pactat amb el client final. L’obligat tributari repercuteix dins el preu final de la transmissió del bé usat l’import de la quota tributària de l’IGI que resulti d’aplicar el tipus de gravamen previst a la Llei a la base de tributació que resulti d’aplicar la regla prevista en l’apartat anterior.
    link Disposició addicional tercera – Llei 11/2013, del 23 de maig, de modificació de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte.

  • Obligacions formals i gestió de l'impost

    a) Facturació – Rebut bancari

    Sóc una persona física que té diversos locals comercials i sóc considerat empresari o professional als efectes de l’IGI.
    He d’emetre factures pels lloguers dels locals o el rebut del banc ja és suficient?

    1. De conformitat amb el que preveuen els articles 55 i 76 de la Llei, l’obligat tributari ha d’expedir i lliurar factures o documents substitutius per totes les seves operacions.
    2. Les factures o els documents substitutius poden ser de tres tipus:
        a ) factures completes
        b ) factures simplificades
        c ) tiquets
    3. Els obligats tributaris, amb caràcter general, han de documentar les seves transaccions mitjançant l’expedició d’una factura simplificada. No obstant això, han d’emetre una factura completa sempre que:
        a ) el destinatari de la transacció sigui empresari o professional;
        b ) el destinatari de la transacció ho sol•liciti;
        c ) es tracti d’operacions exemptes d’acord amb els articles 14 a 17 de la Llei; o
        d ) es tracti d’operacions no localitzades al territori andorrà.
    link Article 76 – Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte.
    link Article 33 – Decret del 24-10-2012 pel qual s’aprova el Reglament de l’impost general indirecte.

IGI

  • Aspectes generals

    a) Meritació de les importacions

    En quin moment merita l’impost en les importacions de béns?

    En les importacions de béns, la meritació de l’impost es produeix en el moment en què té o hagués tingut lloc la meritació dels drets a la importació, d’acord amb la legislació duanera, independentment que aquestes importacions estiguin o no subjectes als drets a la importació mencionats. La meritació de l’impost és independent del moment del seu pagament.
    link Article 46 – Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte.

  • Fet generador i operacions no subjectes

    a) Fet generador

    Quin és el fet generador de l’impost?

    Estan subjectes a l’impost els lliuraments de béns i les prestacions de serveis realitzats en el territori andorrà per empresaris o professionals a títol onerós, amb caràcter habitual o ocasional, en el desenvolupament de la seva activitat econòmica, amb independència de la finalitat o dels resultats perseguits en l’activitat econòmica o en cada operació en particular.
    link Article 4 – Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte.

  • Exempcions

    a) Exportacions de béns

    He de repercutir l’IGI en una exportació de béns?

    Els lliuraments de béns expedits o transportats fora del territori andorrà estan exempts de l’impost general indirecte, i en conseqüència els obligats tributaris no han de traslladar o repercutir
    l’impost per aquestes operacions.
    link Article 14 – Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte.

  • Lloc de realització del fet generador

    a) Lliurament de mercaderia dins del territori andorrà

    Sóc un proveïdor de mercaderies establert a Andorra i he venut un palet de productes a un client també establert a Andorra. He de considerar aquest lliurament localitzat a Andorra?

    Quan els béns són expedits o transportats pel proveïdor, per l’adquirent o per un tercer, s’ha de considerar que el lliurament està localitzat en el territori en què l’expedició o el transport s’inicien.
    En aquest cas, atès que el transport s’inicia en territori andorrà, s’ha de considerar aquest lliurament localitzat a Andorra.
    link Article 42 – Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte.

    b) Prestació de servei d'empresari no establert a empresari establert

    Quan un empresari no establert a Andorra presta un servei a un empresari establert, s'ha de considerar aquesta prestació de servei localitzada a Andorra?

    Per norma general, les prestacions de serveis realitzades per un empresari no establert a Andorra a un empresari establert en aquest territori s'entenen localitzades a Andorra, excepte en els casos específics en què no s'entenen localitzades en territori andorrà i les regles especials previstes a la normativa.
    link Articles 43 i 44 – Llei 11/2012, del 21 de juny, de l'impost general indirecte.

  • Obligats tributaris

    a) Prestacions de servei

    Sóc una persona física que té pisos llogats, els quals em reporten uns ingressos anuals de 25.000 euros. No tinc cap altra activitat econòmica, i no vull ser considerat empresari o professional als efectes de l’IGI, ja que els meus ingressos són inferiors a 40.000 euros. Sóc obligat tributari de l’impost?

    Amb caràcter general, són obligats tributaris de l’impost els empresaris o els professionals que realitzin els lliuraments de béns o prestin els serveis subjectes a l’impost. Atès que no té la consideració d’empresari o professional pel que fa a l’impost general indirecte, ja que els lliuraments de béns i les prestacions de serveis realitzats no superen la xifra anual de 40.000 euros i no ha optat per ser considerat com a tal, tampoc és obligat tributari del mateix impost.
    link Articles 5.4 i 52 – Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte.

  • Base de tributació

    a) Lliurament de béns amb diferents tipus impositius

    Si efectuo el lliurament d’un lot de productes que estan subjectes a tipus de gravàmens diferents. puc aplicar un tipus de gravamen únic per tot el lot?

    No. Quan en una mateixa operació i per un preu únic es lliurin béns o es prestin serveis de diversa naturalesa, la base imposable que corresponent a cada un es determina en proporció al valor de mercat dels béns lliurats o dels serveis prestats.
    link Article 48 – Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte.

  • Deduccions i devolucions

    a) Devolució

    Sóc metge i atès que s’aplica un tipus de gravamen superreduït del 0% a l’assistència a persones físiques, efectuada per professionals de la salut amb conveni vigent amb la Caixa Andorrana de Seguretat Social, sempre que el destinatari hi estigui afiliat o en sigui beneficiari i que l’acte estigui reemborsat, en cada període de liquidació la quantia de les quotes suportades és superior a la quantia de les quotes repercutides.
    Puc demanar la devolució de l’import al meu favor en qualsevol període de liquidació?

    No. Els obligats tributaris que no han pogut efectuar les deduccions originades en un període de liquidació mitjançant el procediment previst a l’article 68 per excedir contínuament la quantia de les mateixes deduccions de les quotes meritades, tenen dret a sol·licitar la devolució de l’import existent al seu favor el 31 de desembre de cada any a la declaració liquidació corresponent a l’últim període de liquidació de l’any mencionat.
    link Article 70 – Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte.

  • Règims especials

    a) Base de tributació – Béns usats

    Sóc obligat tributari de l’IGI i em dedico a la compravenda de béns usats. M’he acollit recentment al règim especial de béns usats i voldria saber com es determina la quota de tributació corresponent a la transmissió de béns usats adquirits de persones no empresàries.

    La base de tributació de les entregues de béns a les quals s’aplica aquest règim especial està constituïda pel 10 per cent del preu de venda del bé usat que l’empresari subjecte a aquest règim hagi pactat amb el client final. L’obligat tributari repercuteix dins el preu final de la transmissió del bé usat l’import de la quota tributària de l’IGI que resulti d’aplicar el tipus de gravamen previst a la Llei a la base de tributació que resulti d’aplicar la regla prevista en l’apartat anterior.
    link Disposició addicional tercera – Llei 11/2013, del 23 de maig, de modificació de la Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte.

  • Obligacions formals i gestió de l'impost

    a) Facturació – Rebut bancari

    Sóc una persona física que té diversos locals comercials i sóc considerat empresari o professional als efectes de l’IGI.
    He d’emetre factures pels lloguers dels locals o el rebut del banc ja és suficient?

    1. De conformitat amb el que preveuen els articles 55 i 76 de la Llei, l’obligat tributari ha d’expedir i lliurar factures o documents substitutius per totes les seves operacions.
    2. Les factures o els documents substitutius poden ser de tres tipus:
        a ) factures completes
        b ) factures simplificades
        c ) tiquets
    3. Els obligats tributaris, amb caràcter general, han de documentar les seves transaccions mitjançant l’expedició d’una factura simplificada. No obstant això, han d’emetre una factura completa sempre que:
        a ) el destinatari de la transacció sigui empresari o professional;
        b ) el destinatari de la transacció ho sol•liciti;
        c ) es tracti d’operacions exemptes d’acord amb els articles 14 a 17 de la Llei; o
        d ) es tracti d’operacions no localitzades al territori andorrà.
    link Article 76 – Llei 11/2012, del 21 de juny, de l’impost general indirecte.
    link Article 33 – Decret del 24-10-2012 pel qual s’aprova el Reglament de l’impost general indirecte.

Tarifa exterior comuna (TEC)

Que és la tarifa exterior comuna?

La tarifa exterior comuna (TEC) és un dret de duana que s'aplica en tot el territori duaner de la Unió Europea quan s'importen béns de països tercers en aquest territori. Andorra va signar l'any 1990 un Acord amb la Unió Europea en el qual s'estableix una Unió Duanera pels productes industrials (es tracta dels productes 25 a 97 del sistema harmonitzat). Quan s'importen a Andorra productes industrials que provenen d'un territori que no és el territori de la Unió Europea , Andorra aplica el mateix dret duaner (aranzel) i en les mateixes condicions que la resta de països de la unió Europea.

Qui ha de pagar la taxa sobre el consum?

Els importadors dels productes importats, així com els viatgers que portin o transportin productes industrials a l'entrar a Andorra i que provinguin d'un territori de fora de la Unió Europea (ex. la persona o l'empresa que importi a Andorra un ordenador que ha adquirit a Estats Units i no ha pagat prèviament la TEC en el moment d'entrar a la Unió Europea i l'importa a Andorra o la persona o empresa que hagi adquirit un vehicle al Japó i no ha pagat prèviament la TEC en el moment d'entrar a la Unió Europea i l'importa a Andorra).

Com i quan s'ha de fer el pagament?

La norma general és que el pagament s'ha de fer en el moment de la entrada dels béns al Principat.

No obstant la normativa permet altres modalitats subjectes a autorització.

L'import a pagar varia en funció del producte importat i la Unió Europea fixa els tipus impositius aplicables a cada producte. Consulta de drets de duana TEC a la base de dades TARIC.

Quan l'import a pagar s'aplica sobre el valor de la factura, s'ha d'afegir a aquest valor, les despeses d'embalatge, ports, comissions, transport assegurances que no hagin estat incloses en la factura fins al primer punt d'entrada al territori de la Unió Europea.

 

Taxes sobre el consum

Què és la taxa sobre el consum?
La taxa sobre el consum és un dret de duana que s'aplica sobre els productes agrícoles que s'importen en territori andorrà. Es tracta dels productes 1 a 24 del sistema harmonitzat i que no estan coberts per l'acord d'Unió duanera.

Qui ha de pagar la taxa sobre el consum?
Els destinataris dels béns importats siguin propietaris, adquirents o cessionaris dels productes agrícoles, així com els viatgers pels productes agrícoles que portin o transportin a l'entrar a Andorra.

Com i quan s'ha de fer el pagament?
La norma general és que el pagament s'ha de fer en el moment de la entrada dels béns al Principat.

No obstant la normativa permet altres modalitats subjectes a autorització.

L'import a pagar varia en funció del bé importat i la llei estableix diferents tipus impositius que en general varien entre el 0%, 1%, 2% i 3%, però també hi ha productes amb tipus impositius específics com alguns animals vius, les begudes alcohòliques o els tabacs.

Aquests tipus s'apliquen sobre el valor de la factura dels béns en el moment de la importació, excepte per aquells tipus impositius que s'apliquen per unitat (animal, kg, litre, etc.)

Quan l'import a pagar s'aplica sobre el valor de la factura, s'ha d'afegir a aquest valor, les despeses d'embalatge, ports, comissions, transport assegurances que no hagin estat incloses en la factura.

Legislació

S’informa de les oficines habilitades per rebre les tramitacions gestionades pel Departament de Tributs i de Fronteres. Els tràmits esmentats han de ser presentats exclusivament a les oficines designades, i per tant no es poden presentar en altres centres d’atenció ciutadana ni del Servei de Tràmits de l’Administració.

  • Oficina Tributària de Tramitació i Atenció al Públic

    Ubicació: Baixada del Molí, 26 (al costat d’Andorra Televisió) - AD500 Andorra la Vella.

    Telèfon: 885 005.

    Horaris d’atenció al públic: els de l’Administració general.

    Festius: festius de l’Administració general, i festius de compliment obligatori fixats pel Comú d’Andorra la Vella.

    Oficina habilitada per a la presentació de:

    - Declaracions, autoliquidacions, pagaments, sol·licituds, certificacions i tramitacions en general, lligades a qualsevol tribut nacional excepte els impostos especials i els percebuts amb motiu d’operacions de comerç exterior de mercaderies.

    - Declaracions i ingressos de les retencions practicades, en aplicació de la Llei 11/2005, del 13 de juny, d’aplicació de l’Acord entre el Principat d’Andorra i la Comunitat Europea relatiu a l’establiment de mesures equivalents a les previstes a la Directiva 2003/48/CE del Consell en matèria de fiscalitat dels rendiments de l’estalvi en forma de pagament d’interessos.

    - Altes, baixes, modificacions o certificacions, en relació amb el cens d’obligats tributaris.

    - Sol·licituds de fraccionament, ajornament, o compensació de deutes tributaris.

    - Sol·licituds de certificats de no-deute tributari.

    - Sol·licituds d’informació tributària.

  • Despatx central de Duana

    Ubicació: av. Fiter i Rossell, 2, bloc A - AD700 Escaldes-Engordany.

    Telèfon: +376 879 900.

    Horaris d’atenció al públic: els de l’Administració general.

    Festius: festius de l’Administració general, i festius de compliment obligatori fixats pel Comú d’Escaldes-Engordany.

    Oficina habilitada per a la presentació de:

    - Sol·licituds de fraccionament, ajornament, o compensació de deutes duaners.

    - Sol·licituds de certificats de no-deute tributari.

    - Sol·licituds d’informació en matèria duanera.

    - Sol·licituds de règims econòmics duaners.

    - Sol·licituds de llicències i tràmits vinculats amb mercaderies sensibles.

    - Declaracions dels impostos especials relatives a refinadors o destil·ladors.

    - Sol·licituds de devolució dels impostos especials per a transportistes professionals.

    - Sol·licituds d’alta, baixa o modificació de garanties bancàries destinades a cobrir operacions de comerç exterior.

    - Sol·licituds d’alta, baixa, modificació o certificacions lligades als impostos especials.

    - Sol·licituds de procediments simplificats d’importació o exportació de mercaderies.

  • Despatx de Duana de Sant Julià de Lòria

    Ubicació: frontera hispanoandorrana.

    Telèfon: +376 841 090.

    Horaris d’atenció al públic: de dilluns a divendres de les 7 a les 20 h i dissabtes de les 8 a les 12 h.

    Festius: festius de compliment obligatori (1/01, 14/03, 08/09 i 25/12).

    Oficina habilitada per a la presentació de:

    - Declaracions, pagaments, sol·licituds, certificacions i tramitacions en general, lligades a la importació o exportació de mercaderies.

    - Declaracions de transport transfronterer de diners en efectiu que entren o surten del Principat d’Andorra.

    - Sol·licituds de certificacions d’origen.

    - Sol·licituds de títols de trànsit comunitari.

    - Declaració de prestació de serveis de les empreses estrangeres que vénen a prestar serveis.

  • Despatx de control nacional juxtaposat de Porta

    Ubicació: frontera francoandorrana.

    Telèfon: +376 755 125.

    Horaris d’atenció al públic: de dilluns a divendres de les 8 a les 20 h i dissabtes de les 8 a les 12 h.

    Festius: festius de compliment obligatori (1/01, 14/03, 08/09 i 25/12).

    Oficina habilitada per a la presentació de:

    - Declaracions, pagaments, sol·licituds, certificacions i tramitacions en general, lligades a la importació o exportació de mercaderies.

    - Declaracions de transport transfronterer de diners en efectiu que entren o surten del Principat d’Andorra.

    - Sol·licituds de certificacions d’origen.

    - Sol·licituds de títols de trànsit comunitari.

    - Declaració de prestació de serveis de les empreses estrangeres que vénen a prestar serveis.

  • Despatx de Duana de Correus del Pas de la Casa

    Ubicació: c/ de Bearn, 3, local 2 - Pas de la Casa AD200 Encamp.

    Telèfon: 330917.

    Horaris d’atenció al públic: de dilluns a divendres de les 10 a les 12 h.

    Festius: festius de compliment obligatori (1/01, 14/03, 08/09 i 25/12) i els fixats pel Comú d’Encamp.

    Oficina habilitada per a la presentació de:

    Declaracions, pagaments, sol·licituds, certificacions i tramitacions en general, lligades a la importació o exportació de mercaderies.

  • Despatx de Duana Andorrana a Correus espanyols

    Ubicació: c/ Joan Maragall, 10 - AD500 Andorra la Vella.

    Telèfon: +376 827 205.

    Horaris d’atenció al públic: de dilluns a divendres de les 8.30 a les 14.30 h.

    Festius: els de l’Administració general i els festius de compliment obligatori fixats pel Comú d’Andorra la Vella.

    Oficina habilitada per a la presentació de:

    Declaracions, pagaments, sol·licituds, certificacions i tramitacions en general, lligades a la importació o l’exportació de mercaderies.

  • Despatx de Duana Andorrana a Correus francesos

    Ubicació: c/ Pere d’Urg, 1 - AD500 Andorra la Vella.

    Telèfon: +376 827 201.

    Horaris d’atenció al públic: de dilluns a divendres de les 8.30 a les 13.30 h.

    Festius: els de l’Administració general i els festius de compliment obligatori fixats pel Comú d’Andorra la Vella.

    Oficina habilitada per a la presentació de:

    Declaracions, pagaments, sol·licituds, certificacions i tramitacions en general, lligades a la importació o l’exportació de mercaderies.

 

Ordenament tributari

link Llei 21/2014, del 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari. (Entrada en vigor gener del 2015)

Modificacions de la Llei d'IGI

L’1 de juliol del 2014, ha entrat en vigor la Llei 10/2014, del 3 de juny que modifica la Llei 11/2012, de l’impost general indirecte, així com les altres lleis de modificació.

link Llei 10/2014, del 3 de juny del 2014

link Decret del 2-07-2014 pel qual s’aprova el Reglament de l’impost general indirecte.

 

Com a novetats més rellevants cal destacar:

  • Obligats tributaris

    Els empresaris o els professionals que opten per ser considerats com a tals (xifra de negoci anyal <= 40.000€), no han de sol.licitar-ho d’un any per l’altre, sinó que poden fer-ho el mateix any en què hagi de tenir efecte, i tenen la obligació de mantenir aquesta opció durant un termini mínim de tres anys. Els obligats tributaris que inicien la seva activitat, no han d’efectuar les seves declaracions-liquidacions mensualment, sinó trimestralment.

  • IGI importació

    És aplicable a la importació el tipus impositiu del 0% als medicaments reemborsables per la CASS.

  • Devolucions

    En cas de finalització de l’activitat empresarial, els obligats tributaris poden demanar la devolució del saldo existent al seu favor, sense haver d’esperar el 31/12.

    Els empresaris o professionals del sector farmacèutic poden optar, sota certes condicions, a la devolució del saldo existent al seu favor a cada període de liquidació.

  • Tipus impositius

    S’aplica un nou tipus impositiu del 2,5%:

    - al transport de persones;

    - a les entrades dels parcs temàtics d’animals i dels centres termo-lúdics;

    - a les prestacions de serveis següents quan són efectuades pel sector privat: biblioteques, arxius i centres de documentació, visites a fires, museus, galeries d’art, pinacoteques, monuments, indrets històrics, jardins botànics, parcs zoològics i parcs naturals i altres espais naturals protegits de característiques similars, representacions teatrals, musicals, coreogràfiques, audiovisuals i cinematogràfiques, exposicions i manifestacions similars d’àmbit educatiu, cultural o social;

    - als béns d’objectes d’art, de col.lecció o d’antiguitat.

  • Localització dels serveis

    Es consideren localitzats a Andorra i per tant subjectes a l’IGI, els serveis següents quan la seva utilització o explotació efectiva es realitza a l’esmentat territori:

    - L’accés o l’ús d’instal.lacions o recintes radicats al territori andorrà, i els serveis accessoris a l’accés o a l’ús d’aquestes instal.acions o recintes;

    - L’arrendament de material esportiu;

    - Les lliçons destinades a aprendre o millorar la pràctica d’un esport.

  • Serveis postals

    No estan subjectes a l’IGI les prestacions de serveis efectuades pels serveis públics postals.

    Tributen al tipus del 0% els lliuraments de segells.

  • Transmissions de béns immobles

    Quan la transmissió s’eleva a escriptura pública, l’impost s’ha d’ingressar davant del Notari.

  • Or d’inversió

    S’afegeix un règim especial per l’or d’inversió al tipus impositiu del 0%.

  • Sector financer

    S’afegeix un règim especial de limitació de l’IGI deduïble per aquest sector.

En el BOPA núm. 40, es publica el Decret pel qual s’aprova el nou Reglament de l’impost general indirecte. Aquest Reglament, a més de desenvolupar algunes de les modificacions introduïdes per la Llei 10/2014, introdueix 4 novetats rellevants en l’aplicació de l’impost

  • Article 10 Prestacions de serveis relacionats amb les importacions (article 39 de la Llei)

    L’exempció dels serveis relacionats amb les importacions (com els serveis de transport) que fins ara s’havia d’acreditar amb la còpia del document duaner, es pot justificar amb la simple anotació del número del document duaner al llibre de factures emeses.

  • Article 13 (article 47.4.b de la Llei)

    Es regula el concepte de suplert, precisant que han de ser sumes pagades en nom i per compte del client, documentades en factures  emeses a nom del client.

  • Article 27 Llibre registre de factures emeses

    Els empresaris que facturen menys de 100.000 € anuals, poden fer anotacions resum diàries al llibre registre de factures emeses.

    Pel que fa a les màquines expenedores, els empresaris poden expedir una factura mensual per l’import de la recaptació de cada màquina.

  • Article 38 Comunitats de béns

    Les comunitats de béns poden emetre (sota certes condicions) una relació on es desglossa l’IGI de les despeses que traslladen als copropietaris. Això permet per exemple, els professionals puguin deduir l’IGI suportat en les despeses de comunitat pels locals professionals que ocupen.

 

 

Tramitacions

S’informa de les oficines habilitades per rebre les tramitacions gestionades pel Departament de Tributs i de Fronteres. Els tràmits esmentats han de ser presentats exclusivament a les oficines designades, i per tant no es poden presentar en altres centres d’atenció ciutadana ni del Servei de Tràmits de l’Administració.

  • Oficina Tributària de Tramitació i Atenció al Públic

    Ubicació: Baixada del Molí, 26 (al costat d’Andorra Televisió) - AD500 Andorra la Vella.

    Telèfon: 885 005.

    Horaris d’atenció al públic: els de l’Administració general.

    Festius: festius de l’Administració general, i festius de compliment obligatori fixats pel Comú d’Andorra la Vella.

    Oficina habilitada per a la presentació de:

    - Declaracions, autoliquidacions, pagaments, sol·licituds, certificacions i tramitacions en general, lligades a qualsevol tribut nacional excepte els impostos especials i els percebuts amb motiu d’operacions de comerç exterior de mercaderies.

    - Declaracions i ingressos de les retencions practicades, en aplicació de la Llei 11/2005, del 13 de juny, d’aplicació de l’Acord entre el Principat d’Andorra i la Comunitat Europea relatiu a l’establiment de mesures equivalents a les previstes a la Directiva 2003/48/CE del Consell en matèria de fiscalitat dels rendiments de l’estalvi en forma de pagament d’interessos.

    - Altes, baixes, modificacions o certificacions, en relació amb el cens d’obligats tributaris.

    - Sol·licituds de fraccionament, ajornament, o compensació de deutes tributaris.

    - Sol·licituds de certificats de no-deute tributari.

    - Sol·licituds d’informació tributària.

  • Despatx central de Duana

    Ubicació: av. Fiter i Rossell, 2, bloc A - AD700 Escaldes-Engordany.

    Telèfon: +376 879 900.

    Horaris d’atenció al públic: els de l’Administració general.

    Festius: festius de l’Administració general, i festius de compliment obligatori fixats pel Comú d’Escaldes-Engordany.

    Oficina habilitada per a la presentació de:

    - Sol·licituds de fraccionament, ajornament, o compensació de deutes duaners.

    - Sol·licituds de certificats de no-deute tributari.

    - Sol·licituds d’informació en matèria duanera.

    - Sol·licituds de règims econòmics duaners.

    - Sol·licituds de llicències i tràmits vinculats amb mercaderies sensibles.

    - Declaracions dels impostos especials relatives a refinadors o destil·ladors.

    - Sol·licituds de devolució dels impostos especials per a transportistes professionals.

    - Sol·licituds d’alta, baixa o modificació de garanties bancàries destinades a cobrir operacions de comerç exterior.

    - Sol·licituds d’alta, baixa, modificació o certificacions lligades als impostos especials.

    - Sol·licituds de procediments simplificats d’importació o exportació de mercaderies.

  • Despatx de Duana de Sant Julià de Lòria

    Ubicació: frontera hispanoandorrana.

    Telèfon: +376 841 090.

    Horaris d’atenció al públic: de dilluns a divendres de les 7 a les 20 h i dissabtes de les 8 a les 12 h.

    Festius: festius de compliment obligatori (1/01, 14/03, 08/09 i 25/12).

    Oficina habilitada per a la presentació de:

    - Declaracions, pagaments, sol·licituds, certificacions i tramitacions en general, lligades a la importació o exportació de mercaderies.

    - Declaracions de transport transfronterer de diners en efectiu que entren o surten del Principat d’Andorra.

    - Sol·licituds de certificacions d’origen.

    - Sol·licituds de títols de trànsit comunitari.

    - Declaració de prestació de serveis de les empreses estrangeres que vénen a prestar serveis.

  • Despatx de control nacional juxtaposat de Porta

    Ubicació: frontera francoandorrana.

    Telèfon: +376 755 125.

    Horaris d’atenció al públic: de dilluns a divendres de les 8 a les 20 h i dissabtes de les 8 a les 12 h.

    Festius: festius de compliment obligatori (1/01, 14/03, 08/09 i 25/12).

    Oficina habilitada per a la presentació de:

    - Declaracions, pagaments, sol·licituds, certificacions i tramitacions en general, lligades a la importació o exportació de mercaderies.

    - Declaracions de transport transfronterer de diners en efectiu que entren o surten del Principat d’Andorra.

    - Sol·licituds de certificacions d’origen.

    - Sol·licituds de títols de trànsit comunitari.

    - Declaració de prestació de serveis de les empreses estrangeres que vénen a prestar serveis.

  • Despatx de Duana de Correus del Pas de la Casa

    Ubicació: c/ de Bearn, 3, local 2 - Pas de la Casa AD200 Encamp.

    Telèfon: 330917.

    Horaris d’atenció al públic: de dilluns a divendres de les 10 a les 12 h.

    Festius: festius de compliment obligatori (1/01, 14/03, 08/09 i 25/12) i els fixats pel Comú d’Encamp.

    Oficina habilitada per a la presentació de:

    Declaracions, pagaments, sol·licituds, certificacions i tramitacions en general, lligades a la importació o exportació de mercaderies.

  • Despatx de Duana Andorrana a Correus espanyols

    Ubicació: c/ Joan Maragall, 10 - AD500 Andorra la Vella.

    Telèfon: +376 827 205.

    Horaris d’atenció al públic: de dilluns a divendres de les 8.30 a les 14.30 h.

    Festius: els de l’Administració general i els festius de compliment obligatori fixats pel Comú d’Andorra la Vella.

    Oficina habilitada per a la presentació de:

    Declaracions, pagaments, sol·licituds, certificacions i tramitacions en general, lligades a la importació o l’exportació de mercaderies.

  • Despatx de Duana Andorrana a Correus francesos

    Ubicació: c/ Pere d’Urg, 1 - AD500 Andorra la Vella.

    Telèfon: +376 827 201.

    Horaris d’atenció al públic: de dilluns a divendres de les 8.30 a les 13.30 h.

    Festius: els de l’Administració general i els festius de compliment obligatori fixats pel Comú d’Andorra la Vella.

    Oficina habilitada per a la presentació de:

    Declaracions, pagaments, sol·licituds, certificacions i tramitacions en general, lligades a la importació o l’exportació de mercaderies.